WPO Image

Leefstijlcoach Almelo

Contact

De leefstijlcoach begeleidt mensen in Almelo naar een gezondere leefstijl met CooL, het Gecombineerde Leefstijl Interventie programma.

Wat is een

leefstijlcoach?
Meer info

Waarvoor een

leefstijlcoach?
Meer info

Wat doet de

leefstijlcoach?
Meer info

Wie is uw

leefstijlcoach?
Meer info

De leefstijlcoach is een vrij nieuw beroep. De leefstijlcoach helpt u om bewuster te worden van gedrag en gewoonten in het dagelijks leven, met het doel om een gebalanceerde leefstijl te creëren waarbij ongezonde patronen worden doorbroken. Bij Acacia Fysio plus Zorg wordt het programma ‘CooL’ aangeboden. Dit is een Gecombineerde Leefstijl Interventie (GLI). Samen werkt u twee jaar lang in kleine groepen stap voor stap aan een gezondere leefstijl welke bij u past.

Heeft u diabetes, of een verhoogd risico op hart- en vaatziekten of bent zwaarlijvig? Dan kunt u uw gezondheid verbeteren door te werken aan een gezondere leefstijl. Maar dat is vaak lastig. Een leefstijlcoach kan u hierbij helpen met een GLI. Er wordt aandacht wordt besteed aan voeding, beweging, slaap, in-/ontspanning en het veranderen van uw gedrag.

CONTACT OPNEMEN

Wat is een leefstijlcoach?

We leven in een wereld waar alles snel gaat, er zijn steeds meer verwachtingen en toenemende prikkels. Dit kan stressvol zijn. Stress kan zich uiten in ongezond gedrag en uiteindelijk in een ongezonde leefstijl. Voor veel mensen is het moeilijk om zelf de motivatie te vinden om deze ongezonde patronen te doorbreken.

Een leefstijlcoach gebruikt in een Gecombineerde Leefstijl Interventie een aantal pijlers, zoals gezond eten, regelmatig bewegen en ontspanning/goede nachtrust. Ongezond eten, weinig slapen, onvoldoende ontspanning en matig bewegen kan bijvoorbeeld leiden tot overgewicht, een burn-out en/of futloosheid. De leefstijlcoach helpt met bewustwording, stimuleert en ondersteunt om het ‘ongewenste’ gedrag te veranderen. Het gaat hier niet (alleen) om diëten, maar om te leren wat voor u een gezonde leefstijl is en hoe dit vast te houden. Een leefstijlcoach is dus geen arts of therapeut, hij/zij onderzoekt en coacht bij het aanleren van nieuwe gewoontes.

Leefstijlcoach Almelo - Acacia Fysio plus Zorg
Wanneer een leefstijlcoach in Almelo - Acacia Fysio plus Zorg

Wanneer een leefstijlcoach in Almelo?

In Almelo heeft maar liefst twintig procent van de volwassenen ernstig overgewicht, terwijl het landelijk gemiddelde op veertien procent ligt. Bent u moe, gestrest, niet blij met bepaalde gewoontes, wilt u gezonder gaan eten en meer bewegen? Heeft u eerder al geprobeerd om van een slechte gewoonte af te komen en nieuw gezond gedrag aan te leren, zonder resultaat?

Er zijn vaak veel obstakels die u tegenkomt, gedrag is moeilijk te veranderen. Het zijn niet voor niets (hardnekkige) gewoontes geworden. Voordat u het weet, is het oude gedrag weer onderdeel van uw dag. Nieuw gedrag kan oncomfortabel en het onbekende kan onzeker aanvoelen, waardoor het moeilijk is om vast te houden.

Een leefstijlcoach kan u aanmoedigen en zoeken naar de juiste motivatie om dit gedrag structureel te veranderen. Wanneer u weerstand voelt, staat de coach voor u klaar. U hoeft het niet meer alleen te doen!

Wat doet de lifestyle coach?

Een lifestyle coach kan u helpen om een gezonde leefstijl te creëren door middel van een Gecombineerde Leefstijl Interventie (GLI). Het is belangrijk om te beseffen dat een leefstijlcoach geen lichamelijke en mentale problemen kan verhelpen. Zoals is beschreven in het woord, ondersteunt, begeleid en adviseert een coach.

Een leefstijlcoach legt de focus op gewoontes en gedrag. Inzicht verwerven in bijvoorbeeld de oorzaak / oorsprong van aangeleerd gedrag speelt een belangrijke rol. De leefstijlcoach is er voor u om samen te onderzoeken, te informeren en te ondersteunen met een een zorgprogramma.

Het aanleren van een nieuwe gewoonte duurt gemiddeld 4-6 weken. Hierbij zijn oefening en herhaling essentieel totdat de nieuwe gewoonte vertrouwd en comfortabel aanvoelt. Uiteindelijk wordt de nieuwe gewoonte een automatisme, dit betekent dat het steeds minder aandacht gaat kosten.

De leefstijlcoach gaat samen met u uitzoeken waarom het nieuwe gedrag positiever is dan het oude gedrag. Waarom is dit belangrijk voor u en wat zijn de positieve effecten, resultaten en opbrengsten van het nieuwe gedrag. Dit kan zijn bijvoorbeeld zijn: meer energie en/of afvallen, beter in uw vel zitten, verbeterde nachtrust en gewoonweg vitaler zijn.

In een GLI programma wordt ook voldoende aandacht besteedt aan het omgaan met moeilijke momenten, zoals hoe (bekende) verleidingen te weerstaan. Er wordt gewerkt met haalbare, kleine stappen en het regelmatig vieren van behaalde successen.

Wat doet de lifestyle coach - Acacia Fysio plus Zorg

Gecombineerde Leefstijl Interventie met het CooL programma

Wat is CooL?

CooL is de afkorting van COaching Op Leefstijl. CooL is een programma dat de voorbije jaren aan populariteit en bekendheid heeft gewonnen door onder andere de opname van CooL in de basisverzekering. Het doel van het CooL programma is een algemene verbetering in leefstijl en gezondheid. Dit leidt tot een betere kwaliteit van leven.

Het speciale aan het CooL programma is dat men niet alleen focust op puur gewichtsverlies maar op een volledige verandering in levensstijl. Op deze manier focust men op een blijvend gewichtsverlies in plaats van het gevreesde jojo-effect dat men vaak heeft bij gewoon diëten.
Ten eerste leert men motivatie te vinden om het programma vol te houden. Dit wordt gecombineerd met het waarschuwen voor bepaalde valkuilen die men tegen kan komen tijdens het veranderen van leefstijl.

Ten tweede wordt er gewerkt aan een algemene basiskennis over voeding en beweging zodat men tijdens en na het programma zelf gezonde keuzes kan maken die het best bij jou passen.

Voor wie is het CooL programma?

Weliswaar is het voor iedereen nuttig van een gezonder te leven en over voedsel en beweging te leren maar het CooL programma focust op 2 specifieke gevallen vanaf 18 jaar oud.

  1. Personen met overgewicht (een BMI tussen 25 en 30) en daarnaast een verhoogd risico op diabetes of hart- en vaatziekten.
  2. Personen met ernstig overgewicht (een BMI van meer dan 30).

Indien je niet zeker bent of je aan 1 van de voorwaarden voldoet ga dan eens langs bij je huisarts die je ook zal kunnen doorverwijzen naar een CooL programma.

Wordt het CooL programma vergoed?

In de meeste gevallen valt het CooL programma onder de basisverzekering. Dit valt meestal onder de post Gecombineerde Levensstijl Interventie. Bij sommige zorgverzekeraars is de dekking minder groot dus controleer zeker nog eens hoe groot de dekking is bij jouw verzekering.

Hier een overzicht van de verzekeraars die het programma volledig vergoeden:

  • Menzis (inclusief de labels Anderzorg en HEMA)
  • Zorg & Zekerheid (inclusief label AZVZ)
  • ONVZ (inclusief de labels VvAA en PNOzorg)
  • ENO (inclusief de labels Salland en ZorgDirect)
  • A.S.R. (inclusief de labels Ditzo en De Amersfoortse)

Bij de volgende verzekeraars wordt het programma voor 80 tot 90 procent vergoed:

  • CZ (waaronder de labels OHRA, Nationale Nederlanden en Just)
  • VGZ (waaronder de labels IZZ, IZA, Univé, UMC Zorgverzekering en Zekur)
  • Iptiq (waaronder de labels Promovendum, National Academic en Besured)

En bij deze verzekeraars heerst er momenteel onduidelijkheid:

  • Zilveren Kruis (waaronder de labels FBTO, Interpolis, De Friesland en ProLife)
  • DSW (waaronder de labels StadHolland en InTwente)

Ondanks dat het CooL programma misschien gratis of bijna gratis is, is het zeker niet vrijblijvend. Het CooL programma is iets waar je niet zomaar aan begint indien je niet 100% gemotiveerd bent. Weliswaar krijg je ondersteuning waar nodig maar er ligt ook veel verantwoordelijkheid bij de deelnemers zelf.

Hoelang duurt het CooL programma?

Het CooL programma is 24 maanden lang en bestaat uit 2 fasen.

De inhoud

De eerste fase is het basisprogramma van 8 maanden lang. Dit basisprogramma bestaat uit een individueel intakegesprek( 60 minuten) , 8 groepssessies (elk 90 minuten lang) en 1 individueel eindgesprek.

De tweede fase van het CooL programma is het onderhoudsprogramma. Het onderhoudsprogramma duurt ongeveer anderhalf jaar maar heeft hetzelfde aantal sessies als het basisprogramma. Dit wil zeggen 2 individuele sessies en 8 groepssessies. Dit betekent dus dat de begeleiding minder intens is, waardoor er in deze fase veel verantwoordelijkheid wordt gelegd bij de deelnemers. In deze fase gaat men in de praktijk moeten brengen wat men in het basisprogramma geleerd heeft.

In de sessies van het onderhoudsprogramma gaat men zich verdiepen in de onderwerpen die in het basisprogramma al aan bod kwamen.

Eindgesprek

Het eindgesprek is een evaluatiemoment tussen de leefstijlcoach en de deelnemer. Er is eindgesprek bij het einde van de eerste en van de tweede fase. Tijdens het gesprek op het einde van het basisprogramma wordt gekeken of het wel nuttig is van deel te nemen aan het onderhoudsprogramma. Tijdens beide gesprekken kijkt men of de vooropgestelde doelstellingen behaald zijn en welke doelen men zal stellen voor de toekomst.

Tenslotte is het zeer belangrijk de cruciale rol te zien die de leefstijlcoach heeft in heel dit proces. Hij is iemand die altijd aanwezig is in de begeleiding en houdt ook contact met andere publieke personen die deelnemers van het CooL programma kunnen helpen om hun doelen te bereiken.

Waar kan een leefstijlcoach u bij helpen?
U leefstijlcoach kan u helpen met:

  • Stressmanagement
  • Gezond(er) eten
  • Afvallen
  • (Voldoende) Bewegen
  • Vermoeidheidsklachten
  • Hormoonhuishouding
  • Balans tussen werk en privé
  • Ontspanning
  • Dagindeling
  • Slaap
  • Juiste motivatie
  • Communicatie

Bij het streven naar een positieve gezondheid is het belangrijk om een vraagstuk klaar te hebben. Wat wilt u graag veranderen?

Wat is een gezonde leefstijl?
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) hanteert de volgende stelling over gezondheid: ‘een toestand van volledig lichamelijk, geestelijk en sociaal welzijn en niet alleen de afwezigheid van een aandoening of handicap’.

Een gezonde leefstijl zorgt ervoor dat iemand zich goed voelt, zowel lichamelijk als ook mentaal. Gezond eten, regelmatig bewegen, voldoende ontspanning, genoeg daglicht, een goede nachtrust en aandacht voor het verzorgen van uw lichaam. Deze factoren dragen allemaal bij aan een gezonde leefstijl en daarmee het welbevinden en de vitaliteit. Indien iemand lichamelijk gezond is, bevordert dit ook het geestelijke en sociale welzijn.

    1. Gezond eten: een gezond dieet is gevarieerd en bevat voldoende voedingsstoffen. Het is dus belangrijk dat uw eten uit de juiste combinatie van koolhydraten, eiwitten en vetten bestaat. Daarnaast zijn vitaminen en mineralen belangrijke bouwstenen om ons lichaam goed te laten functioneren.
    2. Regelmatig bewegen: dit betekent minstens 20-30 minuten per dag matig intensief bewegen zoals lopen en/of fietsen. Regelmatig bewegen in combinatie met intensieve inspanning zoals sporten heeft veel voordelen: het vermindert kans op ziektes zoals hart- en vaatziekten, diabetes en versterkt het immuunsysteem.
    3. Voldoende ontspanning: het is belangrijk om een balans te vinden tussen werk en privé om uw innerlijke batterij weer op te laden. Hierbij is tijd voor hobby’s en activiteiten waarbij hoofd en lijf tot rust komen essentieel.
    4. Genoeg daglicht en goede nachtrust: mensen zijn niet gemaakt om zonder daglicht te leven. Daglicht heeft ook een positieve werking op een betere nachtrust. Voldoende slaap is belangrijk om het lichaam te laten herstellen en mentaal uit te rusten.
    5. Goede lichaamsverzorging: hieronder vallen lichamelijke en uiterlijke verzorging. Goede hygiëne, aandacht voor uw huid en gebit bevorderen en ondersteunen uw gezondheid.

Wist u dat bijna de helft van de dag bestaat uit herhaling van eenzelfde activiteiten? Gewoontes kunnen gezien worden als geautomatiseerde handelingen waarover we niet (meer) hoeven nadenken. Gewoontes zijn krachtige handelingen waarvan we de invloed niet mogen onderschatten. Daarom is het zo belangrijk dat deze gewoontes voor ons lichaam en geest gezond zijn.

Bij het streven naar een positieve gezondheid is het belangrijk om een vraagstuk klaar te hebben. Wat wilt u graag veranderen?

Gecombineerde leefstijlinterventie (GLI)
Onze leefstijlcoach heeft de opleiding Gecombineerde Leefstijlinterventie (GLI) gedaan. De Gecombineerde Leefstijlinterventie is de eerste erkende en verkorte opleiding tot leefstijlcoach voor fysiotherapeuten en oefentherapeuten.
Wordt GLI vergoed door uw ziektekostenverzekering?
Per 1 januari 2019 is de Gecombineerde Leefstijlinterventie onderdeel van het basispakket in de ziektekostenverzekering. De huisarts dient u naar een leefstijlcoach door te verwijzen. Indien u een GLI-programma wilt volgen dan heeft u altijd een doorverwijzing van de huisarts nodig.

Check altijd vooraf bij uw zorgverzekeraar of het programma door uw zorgverzekering verzekerd wordt.

Uw leefstijlcoaches

Kwaliteit